Какво можем да правим в района

Село Костенковци се намира в район на България, където със сигурност има какво ново да видите и изпитате всеки ден, дори и да останете цял месец. В тази рубрика ви предлагаме занимания, с които можете да наситите с нови впечатления десетдневна ваканция в "Четирите къщи".

Съвет за разходките пеша: Носете си туристически обувки! Носете си шише с вода! Желателно е да ползвате слънцепредпазни средства – шапки, кремове, подходящи дрехи.

Кръгов маршрут с пикник до махала Чомаците и обратно –
разходка за около 3 часа

Маршрутът тръгва от началото на маркирана еко-пътека за Дряновския манастир. От селската чешма пред портите на "Четирите къщи" поемате по естествените каменни плочи, следвайки маркировката. Когато стигнете до асфалтовия път (200 м по-нагоре) имате избор - да продължите напряко през ливадата по нагорнището до коларски път или да следвате маркировката до мястото, където асфалтовият път пресича коларския (около 600 м в източна посока). На това място знаците ви упътват надясно, ако сте се запътили към Дряновския манастир. Ако следвате нашия маршрут, обаче, може да завиете наляво по черния път. Той се движи в западна посока по било, успоредно на снагата на Централния Балкан и представлява панорамна пътека, от която гледката се разплисква във всички посоки. До махала Чомаците стигате за около 40 мин. Каменните къщи и зидове в Чомаците са като естествени минерални образувания сред избуялата растителност. Това селце е тайното убежище на няколко артисти и художници. Ще споменен само, че тук е къщата на незабравимата Невена Коканова, защото вече няма как да я обезпокоим, ако полюбопитстваме за последното й любимо място.

Излезте от селото по асфалтовия път в източна посока. На около 200 метра след последните градини черен път пресича асфалтовия. Ако тръгнете наляво и надолу, ще стигнете за 10 мин. през ливадите до мандрата и конната база в Костенковци. Ако тръгнете надясно и нагоре, обаче, пак след десетина минути, ви обещаваме спираща дъха гледка. Следвайте пътя покрай помпената станция от дясната ви страна и ще имате поглед към Бузлуджа и Шипка. След това на разклонението дръжте отново дясната пътека, която се изкачва нагоре в горичката. Не се учудвайте, ако чуете грохот – той идва от каменоломната. Поглед към разголените земни недра се открива от лявата ви страна. Влезте в горичката и следвайте вече тясната пътечка, докато тя не ви изведе на почти нереално място.

В края на горичката се оказвате на плато, което пропада рязко в Дунавската равнина. Чувставате се като на самолет. Само че без илюминатори. Или като птица, защото погледът се рее до далечина, в която хоризонтът се изравнава с очите ви. Под вас танцуват селца, криволичещи пътища, рекички и езерца. Разноцветни гори, ниви и ливади шарят картината. Това е любимо място и площадка за излитане на парапланеристи, делтапланеристи и всички, дръзнали да предизвикват естествените граници на човешкото придвижване в пространството.

Тук е подходящо място за пикник. Молим ви: пазете гората и не оставяйте нищо след себе си. Затрупайте огнището с туфи свежа трева.

Върнете се обратно до асфалтовия път към изхода на махала Чомаците, а оттам се спуснете надолу по черния път към конната база в Костенковци. Препоръчваме ви от мандрата да си вземете сирене и кашкавал.

Втори, по-кратък вариант до Чомаците

От конната база на Костенковци тръгвате по пътека право нагоре и стигате за 15 мин. до началото на махала Чомаците. Върнете се обратно по малко по-обиколния черен път през същите ливади, който излиза на няколко метра по-надолу по асфалта.

Еко-пътека до Дряновския манастир

Следвайте маркировката, която започва от чешмата пред портите и сочи право нагоре. Маршрутът е дълъг около 4,5 км в едната посока. Пътят е разнообразен: асфалтов , черен, през ливади и през гора. Може да се върнете с кола или пеша по прекия асфалтов път (ок. 8 км.) през с. "Геша", наричано още "Gesha view" от местните, защото в него, на хълм с прекрасна гледка, са се заселили няколко семейства от Великобритания.

Разходка "Залез"

ААко нямате желание за дълга разходка, и искате само да се разтъпчете след храна, препоръчваме ви да тръгнете по еко-пътеката в посока Дряновски манастир и да стигнете до пейката в най-високата й точка – около 600 м. От тази пейка се разкрива просторна гледка на изток, юг и запад и е идеалното място да се наблюдават залезите.

Разходки с колело в региона или кратки дестинации за шофиране

Районът около Костенковци е много подходящ за разходки с колело. Ето няколко близки дестинации, които ви препоръчваме:

• До гр. Дряново през с. Геша – около 8 км. Тръгва се по асфалтирания път от читалището. С. Геша е известно сред местните и като "Gesha View", защото там има малка колония от английски семейства.
  • До Дряновски манастир и Пещерата "Бачо Киро"- http://www.bulgariamonasteries.com/drianovski_manastir.html
  • До с. Боженци - www.bojentsi.com
  • До Габрово и Етъра – 12 км; www.etar.org , www.gabrovo.bg

Други атракции, достъпни в Костенковци

• Мандра, където се приготвят истински сирене, кашкавал и кисело мляко с мляко от местни животни.
  • Парапланер или Делтапланер – скоковете се правят от мястото, посочено в подробното описание на Кръгов маршрут с пикник до махала Чомаците и обратно